Proč umělá inteligence (ne)připraví nezávislé profesionály o práci.

 

Umělá inteligence bere v posledních měsících kreativní obory útokem. Skokově se zlepšuje a zadupává v prach tezi, že AI automatizuje nejprve rutinu, pak započne revoluci ve sféře datové analýzy – a teprve na konci „sebere“ práci programátorům, grafikům, designérům či copywriterům.

Podle loňské studie organizací Boston Consulting Group Aspen Institute Central Europe zanikne zaváděním umělé inteligence v Česku do konce dekády až 300 000 pracovních míst. Ztráta zaměstnání se dotkne např. velké části pomocných dělníků a skladníků, prodavačů ale také právních specialistů.

Nejpozději od léta 2022 se navíc zdá, že se k těmto pracovníkům zařadí i kreativci. Alespoň na první pohled. Nástroje jako DALL-EMidjourney nebo nejnověji ChatGPT generují na počkání grafiku, počítačový kód nebo články. Kvalita těchto výtvorů není přitom vůbec špatná – a díky zpětné vazbě uživatelů se schopnost těchto aplikací, založených na hlubokém učení, zlepšuje doslova s každou hodinou.

Přichází soumrak kreativců?

Na LinkedInu, odborných fórech i dalších platformách se profesionálové předhánějí v predikci, jak AI jejich živobytí ovlivní. K tématu generativní umělé inteligence se vyjadřují i firmy, které programátorům a dalším kreativcům zprostředkovávají práci (ostatně tento článek je důkazem).

Zdá se, že využívání AI projde několika etapami. V té první se nacházíme – e-shopy, B2B firmy a další organizace zavětří příležitost a pokusí se externisty nahradit aplikacemi, které právě teď vznikají.

Současné výstupy kreativních neuronových sítí pomalu dosahují úrovně průměrných grafiků, textařů a kodérů. Vzhledem k dostupnosti tohoto softwaru zřejmě postupně dojde k pročištění trhu od profesionálů bez zkušeností a přidané hodnoty.

Ve druhé fázi (a ta může přijít poměrně rychle) generický obsah koncové uživatelé přehltí a ti si vyvinou mentální obranu podobnou reklamní slepotě. Firmy se nevědomému přehlížení začnou bránit stejným způsobem: zaměří se na kvalitu z rukou špičkových odborníků, po kterých naopak poptávka vzroste.

Ti začnou umělou inteligenci využívat jako to, co skutečně je, tedy nástroj pro brainstorming a tvorbu podkladů. Konečný produkt – prvotřídní aplikace, špičkový prodejní text – pak vzejde z propojení na datech vytrénované AI a léty pilovaných lidských zkušeností.

V poslední etapě vzniknou profese, o kterých zatím nemáme ani mlhavou představu. Už nyní existují „prompt inženýři“ – profesionálové, kteří díky svému know-how generují grafiku a jiný obsah mnohem rychleji než běžní uživatelé AI aplikací. (Prompt engineering mimochodem nabízí zkušeným odborníkům příležitost, jak s přispěním umělé inteligence vytvořit – a prodat – za stejnou dobu více výstupů.)

Význam kontaktů poroste

Jen odborné znalosti už stačit nebudou; náležitý sociální kapitál se v následujících letech stane cennou komoditou. V důsledku snížené poptávky se může stát, že se i expertní pracovníci načas ocitnou bez dostatku zakázek.

Rádi vás proto propojíme se společnostmi, které si zkušených externistů cení a vědí, že AI není nástrojem pro snížení nákladů (na úkor kvalitních výstupů), ale příležitostí, jak se od konkurence ještě více odlišit.